Uutiset

1.11.2018 9.39

Taksimatkat sairaanhoitoon on saatava toimiviksi

Kelan korvaamissa taksimatkoissa on ilmennyt ympäri Suomea ongelmia kesän kilpailutuksen jälkeen. Liitto on ollut jatkuvassa yhteydessä Kelaan ja pyrkinyt aktiivisesti vaikuttamaan tilanteeseen.

Kela ja Helsingin-Uudenmaan Taksit Oy ovat päättäneet päättää sopimuksen taksipalveluista siirtymäajan jälkeen, koska palveluja ei ole saatu Kelan edellyttämälle tasolle. Kela on jo valmistellut uutta kilpailutusta ja alustavasti on sovittu, että palveluntuottaja tai -tuottajat aloittavat Kelan korvaamien taksimatkojen hoitamisen huhtikuussa 2019. Helsingin-Uudenmaan Taksit Oy huolehtii taksimatkoista toistaiseksi nykyisen sopimuksen mukaisesti. Asiakkaat tilaavat taksin edelleen samasta alueellisesta tilausnumerosta.

Kela on valmistellut uutta kilpailutusta varten palvelunkuvauksen ja sopimusluonnoksen, joihin se on sisällyttänyt asioita, jotka parantaisivat merkittävästi taksipalveluja käyttävien asiakkaiden asemaa ja oikeuksia. Liitto pitää lisäyksiä hyvinä ja tärkeinä.

Liitto esitti Kelalle näkemyksensä siitä, minkälaisia asioita tulevalta palveluntuottajalta tulisi lisäksi edellyttää, jotta munuais- ja maksasairautta sairastavien taksipalvelut olisivat laadukkaita ja palvelisivat heidän tarpeitaan parhaalla mahdollisella tavalla.

– Edellytimme lausunnossamme muun muassa, että jokaisen säännöllisesti taksipalveluja käyttävän asiakkaan tiedot on tallennettava järjestelmään asioinnin sujuvoittamiseksi ja että Kela käsittelee palveluntuottajalta tulleet matkatiedot nykyistä nopeammin, jotta asiakkaiden vuosiomavastuukortin saaminen ei viivästy, kertoo liiton edunvalvonnan ja sosiaaliturvan asiantuntija Maria Ruuskanen.

Lisäksi liitto painotti, että tulevan palveluntuottajan tulisi ohjeistaa asiakkaita, kuinka heidän on toimittava, mikäli taksi myöhästyy ja kuka vastaa kustannuksista, mikäli asiakas joutuu tilaamaan taksin muualta.

Liitto on seurannut tiiviisti kuljetuspalvelujen toteutumista ja laatua sekä keskustellut havaituista ongelmista Kelan ja palveluntuottajien kanssa. Liitto teki hoitoyksiköille lokakuussa 2018 kyselyn, jossa tiedusteltiin, kuinka taksien tilaaminen ja taksimatkat ovat sujuneet 1.7. voimaan tulleen muutoksen jälkeen. Kyselyn yhteenveto on toimitettu Kelalle. Lisäksi kyselyn tulokset raportoidaan Taksiliittoon.

taksi


Palaa otsikoihin