Vuosikertomus 2011

Vuosi 2011 oli Munuais- ja maksaliiton 41. toimintavuosi. Vuoden teemana oli pitkäaikaissairaus ja henkinen hyvinvointi. Liitto osallistui myös Euroopan vapaaehtoistoiminnan vuoteen tavoitteenaan vapaaehtoistoiminnan laajentaminen.

Vaikuttamistyön painopisteitä olivat elinluovutusten ja elinsiirtojen edellytyksiin vaikuttaminen, erikoissairaanhoidon resurssien seuranta sekä sairauksien ehkäisyn korostaminen. Kelan korvaamien taksimatkojen suorakorvaukseen ja keskitettyyn tilaukseen liittyvän uudistuksen edetessä liitto keräsi hemodialyysissä käyviltä käyttökokemuksia ja neuvotteli uudistuksesta Kelan kanssa. Hoitorengaspalvelujen RAY-rahoituksen turvaamiseksi tehtiin työtä.

Lounais- ja Länsi-Suomen alueet yhdistettiin Länsi-Suomen alueeksi, mutta henkilöresurssit aluetyössä säilyivät ennallaan. Liiton järjestämä hyvinvointipäivä Syystryskööt Härmässä keräsi 16 yhdistyksestä yhteensä 240 osallistujaa eri puolilta Suomea.

Toiminnan merkittävin ja tärkein rahoittaja oli Raha-automaattiyhdistys, jonka avulla voitiin ylläpitää varsinaista toimintaa. Omarahoitusosuus oli noin viidenneksen liiton toiminnan rahoituksesta.

Tapahtui vuonna 2011

Henkinen hyvinvointi

Vuoden 2011 teema oli pitkäaikaissairaus ja henkinen hyvinvointi Eduskunnan Pikkuparlamentissa järjestettiin marraskuussa kutsuseminaari Sairaan hyvä hoito – unohtuuko ihminen.

eduskunnan seminaari 2011

likkojen lenkki 2011

Likkojen lenkki

Liitto aloitti keväällä 2011 yhteistyön Likkojen lenkin kanssa. Tampereen, Jyväskylän ja Oulun lenkin tavarasäilytyksen tuotto ohjattiin liiton perhetoiminnan hyväksi. Liiton perhe esiintyi Lenkkilehdessä.

Hyvinvointipäivä syystryskööt

Liiton järjesti syyskuussa 2011 hyvinvointipäivän Syystryskööt Härmässä. Viikonloppuun osallistui 240 henkilöä eri puolilta Suomea 16 jäsenyhdistyksestä.

syystryskööt 2011

elinluovutuskampanja 2011

KYLLÄ elinluovutukselle

Euroopan elinsiirtopäivänä lokakuussa liitto järjesti päätapahtuman Kuopiossa ja interaktiivisen Näytä KYLLÄ elinluovutukselle -kampanjan netissä.