valokuvakilpailu1

Munuais- ja maksaliitto 2014

Vuonna 2014 vietettiin kuntoutumisen ja liikunnan teemavuotta Kokonaan kunnossa. Vuoden aikana esiteltiin kuntoutumisen eri muotoja sekä innostettiin voimaan hyvin liikunnan, harrastusten ja kulttuurin parissa. Liitto käynnisti munuais- ja maksasairaan kuntoutuspolun kuvauksen. Jäsenyhdistykset ja liitto järjestivät liikunta- ja hyvinvointitapahtumia.

Edunvalvonnan ja vaikuttamistyön pääpainopisteenä oli elinluovutusten ja elinsiirtojen lisääminen. Vaikka vuonna 2014 tehtiin ennätysmäisen paljon elinsiirtoja, yhteensä 355, siirrettävistä elimistä on edelleen pula. Elinsiirtojen lisääntymisen taustalla on sairaaloiden aktiivinen koulutuksellinen työ potentiaalisten elinluovuttajien tunnistamiseksi. Liitto oli mukana STM:n asettamassa asiantuntijaryhmässä, joka teki Elinluovutusta ja elinsiirtoa koskevan kansallinen toimintasuunnitelman vuosille 2015–2018. Toimintasuunnitelman päätavoitteena on, että kaikki, jotka sairautensa ja lääketieteellisen arvion perusteella hyötyvät elinsiirrosta, saavat elinsiirteen oikea-aikaisesti ja yhdenvertaisesti. Yleisölle suunnattu tiedotus on myös tulevaisuudessa suurelta osin potilas- ja vapaaehtoisjärjestöjen varassa. Elinluovutukset ja elinsiirrot olivat esillä mediassa ja liiton kokemusasiantuntijat antoivat kasvonsa elinsiirroille. Euroopan elinsiirtopäivän tapahtuma lokakuussa järjestettiin Helsingin Narikkatorilla. Samana viikonloppuna Munuaissäätiö täytti 40 vuotta ja sen kanssa yhteistyössä järjestettiin Terveet munuaiset -yleisötapahtuma.

Sote-uudistuksen tilanne herätti epätietoisuutta jäsenistössä ja liiton hallituksessa. Huolta aiheuttivat myös pitkäaikaissairaiden taloudellinen tilanne, lääkehoidon kokonaiskustannuksien ja matkakorvausten omavastuuosuuksien nousu sekä lapsiperheiden vammaisetuuspäätöksien tasavertaisuus.

Liitto ja eduskunnan tukiryhmä järjestivät marraskuussa päättäjille suunnatun seminaarin eduskunnan Pikkuparlamentissa. Joulukuussa järjestettiin Round table -kokous alkoholin aiheuttamista haitoista ja alkoholimaksasairauksista Suomessa. C-hepatiittitietoisuuden lisäämiseksi ja tartunnan saaneiden tukemiseksi tehtävää työtä lisättiin olemalla mukana muun muassa Tunnetko C:n -kampanjassa.

marjatta suikkanenVuoden yhdistystoimija

Vuoden 2014 yhdistystoimijaksi valittiin Uudenmaan yhdistyksen Marjatta Suikkanen, hoitotyön ja yhdistystoiminnan konkari.

Marjatta aloitti perushoitajana munuaisosastolla Unioninkadulla vuonna 1971. Hän on toiminut pitkään kuminauhana osaston ja yhdistyksen välillä.

elinsiirtopäivä1

Euroopan elinsiirtopäivä

Elinsiirtopäivän päätapahtuma järjestettiin Kampin Narinkkatorilla Helsingissä lauantaina 11.10. Ohjelmassa oli elintanssi, jossa mukana oli satoja elinsiirtoa, oikeasti tai symbolisesti, odottavaa sekä jo elinsiirron saanutta. Elintanssin veti Ansku Bergström. Elinsiirtopäivän tilaisuuden juonsi Kirsi Alm-Siira. Lavalla haastateltiin elinsiirron saaneita ja asiantuntijoita. Valtiovallan terveiset toi kansanedustaja Jouko Skinnari. Näyttelijä Ella Pyhältö lausui runoja odottamisesta. Tapahtuman päätti Idols-voittaja vuosimallia 2013 Mitra.

Iltapäivällä liitto tarjosi osallistujille lounaan ja Stella Polariksen improvisaatioesityksen. Laulun kertosäkeeksi nousi päivään sopivasti elinsiirto, munuainen ja ilmapallo.

eduskunnan seminaari

Seminaari eduskunnassa

Liitto ja eduskunnan tukiryhmä järjestivät marraskuussa päättäjille suunnatun seminaarin eduskunnan Pikkuparlamentissa. Tilaisuuden puheenjohtajana toimii kansanedustaja, lääketieteen tohtori Hanna Tainio. Seminaarissa pohdittiin elinluovutusten määrän lisäämistä ja sen vaatimia resursseja. Professori Martti Kekomäki kertoi, että elinsiirtokirurgia Suomessa on kustannusvaikuttavaa toimintaa.

valokuvakilpailu aikuiset1

Kokonaan kunnossa

Kilpailuun vuoden parhaasta hyvinvointivalokuvasta tuli yhteensä 35 kuvaa nuorten ja aikuisten sarjaan. Molemmissa sarjoissa palkittiin kolme parasta. Kuva sivun ylälaita:

Nuorten sarja, 1. palkinto, Olli Peräaho. Kuva yllä: Aikuisten sarja, 1. palkinto, Rita Marttunen.

terveet munuaiset 2

Terveet munuaiset

Munuaissäätiö täytti 40 vuotta. Biomedicumissa lokakuussa järjestetyssä Terveet munuaiset -tapahtumassa oli päivällä luentoja ammattilaisilla ja illalla yleisölle. Professori Kaija Salmela kertoi yleisölle munuaisensiirroista, professori Ilkka Pörsti verenpaineesta ja dosentti Timo Jahnukainen lasten elinsiirroista.

roundtable 1

Round Table

Liitto järjesti joulukuussa Round table -kokouksen, jossa pohdittiin alkoholin aiheuttamia haittoja ja erityisesti alkoholimaksasairauksia Suomessa. Kokoukseen osallistui lääketieteen ja päihdetyön asiantuntijoita sekä STM:n edustaja sekä Euroopan maksajärjestöjen kattojärjestö Elpasta puheenjohtaja Tatjana Reic, toiminnanjohtaja Margaret Walker ja Policy Director Achim Kautz.

tunnetko c

Tunnetko C:n?

Liitto oli mukana Tunnetko C:n -kampanjassa. Nettisivu ja videot jakoivat tietoa. Kiertue alkoi Helsingissä 24.5. EU-vaaliviikonloppu sai myös parlamenttiehdokkaat pysähtymään C:n eteen. Keltainen C pystytettiin Turkuun Ruisrockin aikaan 4.–5.7. Seuraavaksi C-teltta matkasi Poriin Suomi Areenalle 18.7. Kampanja huipentui Maailman hepatiittipäivänä 28. heinäkuuta Helsinkiin Narinkkatorille.