Herkkuja kesään

Kesäherkuttelu onnistuu, vaikka noudattaisi munuaisten vajaatoimintaa sairastavan ruokavaliota. Kohtuus kannattaa muistaa kesälläkin. Grilliin kannattaa valita lisäaineettomia lihajalosteita.

Suomen kesä on täynnä ainutlaatuisia makuja. Uusilla perunoilla ja sillillä ei kannata joka päivä herkutella, vaikka mieliteoille voi joskus kohtuudella antaa hyvin periksi. Grillatakin voi loistavasti, kun valitsee grillattavaksi sopivia herkkuja.

Grillimakkaraksi kannattaa valita vähäsuolaista. Tuoteselosteeseen on hyvä tutustua jo kaupassa. Moniin makkaroihin on lisätty fosfaatteja. Vältä tuotteita, joissa on koodit E450–E452 ja E338–341. Lisäaineettomat lihajalosteet ja luomulihajalosteet eivät sisällä lainkaan lisättyä fosfaattia. Meetvurstit ja kylmäsavutuotteet valmistetaan pääsääntöisesti ilman fosfaatteja, mutta niiden korkean suolapitoisuuden vuoksi ne eivät ole suositeltavia.

Varsinkin dialyysiaikana on hyvä saada jokaisella aterialla proteiinia. Proteiinia saa runsaasti, vaikkei lihaa söisikään, kun valitsee oikeita tuotteita. Moni välttelee linssejä ja papuja niiden sisältämän kaliumin ja fosforin takia, mutta ne ovat hyviä proteiinin lähteitä munuaisten vajaatoimintaa sairastaville. Quorn on sieniproteiinivalmiste eli kasvipohjainen vaihtoehto proteiinin lähteeksi.

Lue lisää ja kesän grilliohjeet lehden PDF:stä.




kesäruoka pysty